PART 2 : PILIHAN MESIN2 YANG SESUAI UNTUK OPERASI DOBI LAYAN DIRI (VERSI BERDAMAI?)

3. Pemandangan biasa di lokasi2 mesin basuh di asrama adalah banyaknya mesin2 komersial tersadai tidak berfungsi. Penggunaan mesin2 ‘recon’ jugak memburukkan lagi keadaan dan lebih mudah rosak disebabkan usia ‘veteren’ mesin2 yang digunakan. Pusat2 servis mesin2 komersial hampir kesemuanya berada di sekitar KL dan Selangor. Dan ini menjadi masalah untuk mendapatkan technician bila mesin rosak untuk lokasi mesin di luar KL. Kena ikut jadual technician yang tak berapa ramai, tapi kena jaga seluruh Malaysia. Dan yang paling sengsara, adalah pengguna2 atau pelajar2 yang terpaksa membasuh baju secara manual.

Tiada yang ‘perfect’ kalau barang2 elektrik ni. Bila2 masa boleh rosak, tak kira mesin2 komersial body besi ke, mesin2 home appliance body plastic ke. Cuma bezanya mesin2 home appliance ni kat mana2 boleh repair. Tak perlu tunggu technician2 datang. Kos pembaikian pun murah dan cepat sebab spare part senang nak dapat. Takde la lama sangat student kena tunggu dapat semula mesin.

Perbaiki Kelemahan Sendiri!

Anda jugak perlu menyediakan penyelesaian untuk kelemahan2 mesin home appliance. Kelemahan2 ni memang hampir semua pihak pengurusan IPT dah tau. Sebabnya, kelemahan2 ni dah dijaja oleh pengusaha2 mesin2 komersial untuk menutup kelebihan ‘beraksi’ dengan duit kertas yang ada pada mesin2 home appliance ni.